Ștefan Câlția este invitatul Cristinei Stănciulescu la INTERVIURILE GÂNDUL. În a patra parte a interviului exclusiv (publicat în premieră pe canalul YouTube al GÂNDUL), pictorul vorbește despre personajele cu ochi mari din tablourile sale și frumusețea artei în sine.
Cristina Stănciulescu: Personajele dumneavoastră de ce au ochii așa de mari?
Ștefan Câlția: Cum zice Scufița Roșie…
Cristina Stănciulescu: Ca să te văd mai bine.
Ștefan Câlția: Nu îmi place să vorbesc de detaliul ăsta. E o recuzită. Toate aceste detalii nu fac altceva decât construiesc o stare și o atmosferă. Deschid geamul și vă zic: „Uitați-vă”. Dar fiecare vede altceva pe geam. Unul vede florile care încep să înflorească, altul se uită la păsări altul vede toată atmosfera. Dar reașază totul în funcție de ce are deja în suflet.
Frumusețea artei în asta constă, că de fapt ea lucrează cu privitorul, care el până la urmă este măsura tabloului.
Cristina Stănciulescu: S-a vorbit foarte mult și despre felul în care vă îmbrăcați personajele. Am fost la o conferință unde se vorbea despre asemănarea hainelor pe care le pictați cu ale altor mari creatori din lume, mai exact din zona modei.
Ștefan Câlția: Lucrurile am început să le aștern în niște noțiuni teoretice după ce le-am făcut. Am plecat de la o realitate. Soția mea are un simț extraordinar în arta decorativă. Înainte de 1990, soția făcea rochii. Mulți ani am fost un întreținut și am putut să pictez…Eleganța, croiul, rafinamentul pe care le punea pe aceste rochii m-au inspirat. Sigur că la magazin vânzătoarele ziceau: „d-aia e așa frumos, pentru că-i alege domnul culorile”.
Era invers. Eu mă inspiram din aceste rochii, pentru picturile mele.
Cristina Stănciulescu: Deci ați fi putut fi și creator de modă la Paris… Pentru mine nu este prima oară când vin în acest atelier. De ce ne simțim așa de familiari în acest spațiu?
Ștefan Câlția: Pentru că e gândit de o arhitectă. Lucrurile pe care le-am adunat împreună vin și îmbogățesc acest spațiu. E un sentiment de acasă. Atelierul s-a reconstruit în 1994, el nu trebuie să deranjeze cu nimic una din cele mai frumoase case din București. Sunt la câțiva metri de Casa Melik și știința și eleganța arhitectului a fost să fie discret și să intre în intimitatea acestei case.
Modernismul ăsta e, când știi să pui lucrurile în ordine firească și normală. Cea mai frumoasă casă este cea de Gorj. Te uiți la arhitectura modernă, cum au încercat să integreze în natură. Natura e grandioasă, nu înseamnă că trebuie să faci numai căsuțe mici. Dar să nu vorbim despre arhitectură, pentru că eu sunt pictor.
INTERVIURILE GÂNDUL. Pictorul Ștefan Câlția, invitatul Cristinei Stănciulescu la „Gânduri Bune” – A treia parte